گوشی ارزان می‌شود؟ این عوامل از دلار مهم‌ترند!

بسیاری از کاربران به‌دلیل روند کاهشی قیمت گوشی موبایل در ماه اخیر مایلند از میزان کاهش قیمت گوشی در آینده مطلع شوند. برای پاسخ به این دغدغه باید عوامل اثرگذار بر قیمت این محصول مورد بررسی قرار گیرند؛ عواملی که فقط به قیمت دلار محدود نمی‌شوند. در ادامه با بررسی جوانب مختلف قیمت‌گذاری گوشی در ایران به سؤال گوشی ارزان می‌شود یا نه پاسخ می‌دهیم.

عوامل مؤثر بر قیمت گوشی در ایران

در ادامه فهرستی از عوامل مهم اثرگذار بر قیمت گوشی با توضیحات مختصر نوشته‌شد‌ه‌اند تا با سازوکار قیمت‌گذاری گوشی آشنا شوید تا سؤالاتی مانند «گوشی ارزان می‌شود؟» یا «قیمت گوشی چگونه می‌شود؟» برایتان رفع شوند.

برند و مشخصات گوشی

همانطور که می‌دانید، از عوامل بسیار مهم تفاوت قیمت دو گوشی مشخصات (میزان فضای ذخیره‌سازی و حافظه رم) و برند آن است. قاعدتاً هزینه خرید گوشی دارای فضای ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایتی یا یک ترابایتی بیشتر است، مخصوصاً اگر از برند گران‌قیمتی مانند اپل یا سامسونگ باشد. جدای از این، قیمت گوشی‌هایی که برند مالک در داخل کشور نمایندگی رسمی دارد و خدمات ارائه می‌دهد، از ثبات بیشتری برخوردار بوده و به قیمت دلاری واقعی نزدیک‌تر است.

ارز مبادله‌ای یا آزاد

به گزارش زومیت به نقل از محمدرضا عالیان، دبیر کنگره موبایل ایران، قیمت تمام‌شده ارز در سامانه مرکز مبادله در روز تأمین ارز ملاک قیمت‌گذاری موبایل است که هزینه‌هایی مانند هزینه کارمزد بانک یا کارمزد تبدیل به آن اضافه می‌شوند. البته نرخ ارز مرکز مبادله به‌تنهایی تعیین‌کننده قیمت نهایی گوشی نیست و عوامل دیگری هم در قیمت‌گذاری دخیل هستند.

ارز بازرگانی مورداستفاده برای ورود گوشی ممکن است توسط دولت تغییر کند و به یکی از عوامل افزایش قیمت گوشی تبدیل شود. در همین راستا تغییر مبنای محاسبه‌ی بودجه سال ۱۴۰۴ در اوایل امسال موجب شد ارز گمرکی از حدود ۲۸ هزارتومان به حدود ۶۹ هزارتومان افزایش یابد. دقت کنید با اینکه برای ورود اغلب کالاهای موجود در بازار از ارز بازرگانی استفاده می‌شود، برخی از مدل‌های خاص یا گوشی‌های پرچمدار ممکن است از طریق ارز آزاد و به‌صورت مسافری وارد کشور شوند که در این‌صورت با برچسب قیمتی بالاتر از حد معمول به فروش می‌رسند.

هزینه گمرکی و مالیاتی

علاوه‌بر هزینه ارزی محصول، هزینه‌های گمرک و مالیات نیز باید پرداخته شوند. به مجموع این هزینه‌ها حقوق ورودی گفته می‌شود که شامل حق گمرکی، سود بازرگانی، مالیات بر ارزش افزوده (۱۰ درصد)، هزینه هلال‌احمر (۱ درصد) و هزینه پسماند (۰.۰۵ درصد) است. هزینه حقوق گمرکی و سود بازرگانی در گوشی‌های موبایل به دو عامل اصلی نحوه ورود دستگاه به کشور (تجاری یا مسافرتی) و قیمت کالا بستگی دارد. تغییر این قوانین منجر به تغییر در قیمت نهایی کالا نیز می‌شود. به‌عنوان نمونه‌، در مصوبه‌ای که در خرداد ۱۴۰۳ ابلاغ شد، سود بازرگانی گوشی‌های موبایل با ارزش بالاتر از ۶۰۰ دلار (به‌جز گوشی‌های آیفون) به ۲۸ درصد رسید. درحالی‌که این عدد در مصوبه دیگری در ۲۸ اسفند ۱۴۰۳ بین ۶ تا ۱۱ درصد تعیین شد. در آخرین خبر مربوطه در ۳۰ فروردین ۱۴۰۴ این عدد برای گوشی‌های ارزان‌‌تر از ۱۵۰ یورو به ۶ درصد و گران‌تر از ۶۰۰ یورو به ۵ درصد کاهش یافته‌است. تغییر قوانین در قیمت تمام‌شده گوشی‌های هوشمند اثرگذار است.

علاوه بر سود بازرگانی،‌ رویه تجاری یا مسافری نیز بر قیمت نهایی گوشی اثرگذار است؛ زیرا واردکنندگان تجاری کافی است ۱۵ درصد از ارزش گمرکی گوشی را به‌عنوان حق گمرک بپردازند. بااین‌حال کسانی که به صورت مسافری گوشی وارد می‌کنند، ۳۰ درصد از ارزش گمرکی آن را پرداخت می‌کنند. بنابراین گوشی‌هایی که به‌صورت مسافری وارد می‌شوند با برچسب قیمتی بیشتری به فروش می‌رسند.


بیشتر بخوانید:

هزینه رجیستری آیفون براساس منابع رسمی (تعرفه جدید)


حباب قیمت اولیه

گوشی‌هایی که در ماه‌های ابتدایی معرفی وارد کشور می‌شوند، اغلب بیش از قیمت واقعی خود به فروش می‌رسند. برای نمونه، دو گوشی گلکسی S24 FE و گلکسی A56 سامسونگ هردو در ماه‌های اولیه ورود به بازار حباب قیمت بالایی داشتند؛ به‌طوری که هردو در ماه اول در بازه‌ی قیمتی ۳۸-۴۱ به فروش می‌رسیدند اما پس از گذشت چند ماه به محدوده‌ی قیمت ۳۰-۳۳ میلیون تومان نزدیک شدند. اگر قصد دارید گوشی‌ای تهیه کنید که اخیراً وارد بازار شده‌است، پیشنهاد می‌کنیم حدود ۳-۶ ماه صبر کنید تا به قیمت حقیقی‌اش نزدیک شود.

عرضه و تقاضا

یکی از مهم‌ترین عواملی که در تعیین قیمت گوشی نقش دارد، عرضه و تقاضا است که به اشکال مختلفی در بازار نمود پیدا می‌کند. از معروف‌ترین نمونه‌های افزایش تقاضا ماه پایانی سال است که بیشتر مردم قصد خرید محصولات جدید و نو دارند و قیمت‌ها در شب عید سر به فلک می‌کشند.

کمبود عرضه در مدل‌های خاص

کمبود عرضه در موجودی برندهایی مانند وان‌پلاس، پیکسل گوگل یا مدل‌های پرچمدار شیائومی در ایران به چشم می‌خورد. این مدل‌ها به میزان محدودی در کشور به فروش می‌رسند و فروشگاه‌های اندکی آن‌ها را موجود می‌کنند و چون اغلب به‌صورت مسافری وارد کشور شده‌اند، برچسب قیمتی بالایی دارند.

کمبود عرضه به دلیل قوانین

نمونه دیگری از عرضه و تقاضا، افزایش فروش خانواده آیفون ۱۳ در دوران ممنوعیت رجیستری آیفون ۱۴ به بعد بود. بااینکه نسل ۱۳ آیفون در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ از مدل‌های قدیمی محسوب می‌شدند، به دلیل کمبود عرضه آیفون‌های جدید در کشور و مشکلات رجیستری آن‌ها، با استقبال بسیار بالایی رو‌به‌رو شدند.

آیا رنگ گوشی در قیمت تأثیر دارد؟

علاوه‌بر مدل خاص و برند، گاهی کاربران به یک رنگ خاص از یک گوشی اقبال بیشتری نشان می‌دهند و این موضوع باعث فروش سریع‌تر آن رنگ و کاهش موجودی آن در بازار می‌شود که درنهایت قیمت را افزایش می‌دهد. در اغلب برندها معمولاً رنگ‌های تیره مانند مشکی،‌ طوسی و سرمه‌ای خواهان بیشتری در بازار دارند؛ هرچند در گوشی‌های آیفون رنگی که در بازار کمیاب می‌شود اغلب گران‌تر به فروش می‌رسد!

سایر عوامل مؤثر بر قیمت گوشی

فاکتورهای متعددی در قیمت نهایی گوشی‌های موبایل مؤثر است و هرکدام از این فاکتورها در مراحل مختلفی از ورود گوشی به کشور نقش خود را ایفا می‌کنند. قیمت دلار، هزینه گارانتی داخل کشور، سود واسطه‌ها، سود واردکننده و اتفاقات سیاسی اجتماعی مانند مذاکرات با کشورهای مختلف از دیگر عوامل اثرگذار بر قیمت گوشی‌اند.

چه زمانی قیمت گوشی کاهش می‌یابد؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، در برخی بازه‌های زمانی خاص مانند ماه‌های ابتدایی معرفی آن گوشی قیمت بالاتر است؛ بنابراین با گذشت چند ماه قیمت گوشی کاهش می‌یابد. همچنین کاهش سود بازرگانی یا حقوق گمرکی تعیین‌شده توسط دولت یا کاهش قیمت دلار می‌توانند به کاهش قیمت منجر شود. اما باید بدانید که به‌عنوان یک قانون کلی، شتاب کاهش و افزایش قیمت گوشی یکسان نیستند؛ زیرا فروشندگان تا زمان به ثبات رسیدن قیمت دلار هزینه محصولات را کاهش نمی‌دهند. بنابراین روند کاهشی قیمت دلار یا سایر متغیرها به‌‌گونه‌ای باشد که خبر از ثبات بلندمدت بدهد تا قیمت نهایی گوشی نیز در بازار کم بشود. همچنین تنها عامل اثرگذار بر قیمت گوشی در ایران دلار نیست و همانطور که در مقاله مطالعه کردید، عوامل مختلفی برچسب قیمتی نهایی را تعیین می‌کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله عوامل مختلف مؤثر بر برچسب قیمتی گوشی بررسی شدند. از این جمله عوامل می‌توان به برند و مشخصات گوشی، ارزی که گوشی به‌وسیله آن خریداری شده، سیاست‌های مالیاتی و گمرکی، حباب قیمت اولیه و عرضه و تقاضا اشاره کرد. علی‌رغم تصور برخی کاربران که فقط قیمت دلار را در کاهش و افزایش قیمت اثرگذار می‌دانند، قیمت‌گذاری گوشی موبایل در ایران لایه‌های مختلف و درهم‌تنیده‌ای دارد و نمی‌توان با قطعیت گفت گوشی ارزان می‌شود یا نه و چقدر کاهش خواهد داشت.

نظرات کاربران

برای درج نظر وارد حساب کاربری شوید. ورود به حساب کاربری
  • فرزاد هاشمی
    تو خواب ببینیم
  • فرزاد هاشمی
    تو خواب ببینیم